Kisiskoláskor (6-10 év)



Designed by:

Készülj a terhességre! Néhány jótanács a babavállalás küszöbén

PDF Nyomtatás E-mail
Keszitsd fel testedet!

Partnereddel úgy döntöttetek, hogy elérkezett a gyermekvállalás ideje? Mielőtt tettek követnék az elhatározást, várjatok még 1-2 hónapot. Ahhoz, hogy önmagadnak és a babának is a legjobb esélyeket biztosítsd, fel kell készülnöd erre az életreszóló eseményre testileg-lelkileg. Összegyűjtöttünk néhány fontos dolgot, amelyek segíthetnek abban, hogy tested a legjobb formába hozd a gyermekvállalás előtt.

 

Töltsd fel szervezeted folsav és vitamin háztartását!

Még akkor is, ha kiegyensúlyozott étrenden élsz, nem egyszerű dolog a testnek biztosítani az összes szükséges tápanyagot. Különösen egy bizonyos anyaggal nem szabad fukarkodni ilyenkor; a folsavval.

Napi 400 μg folsav bevitele akár 70%-al is csökkentheti a nyíltgerinc   kialakulásának kockázatát. (spina difida)
A folsav gyógyszertárakban beszerezhető, bármely magzatvédő multivitamin (pl. Elevit, Materna) tartalmazza. A multivitamin kiválasztáskor vegyük figyelembe, hogy A-vitamint beta-carotin formájában (provitamin) tartalmazzon a kapszula. Az egyéb A-vitamin tartalmú vegyületek nagy mennyiségű bevitele a szervezetbe, problémákat okozhat a terhesség során.
Ha bizonytalan vagy a választásban, fordulj nőgyógyászodhoz segítségért!

 

Folsav:
B9-vitamin, M-vitamin. A folsav vízben oldódó vitamin. Nagyon fontos szerepe van a szervezetben, különösen a várandós édesanyáknál, mert a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét, a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul. Ezért várandós édesanyáknak mindenképpen ajánlott a folsav pótlása. Szerepe van még a fehérvérsejtek, vörösvértestek, vérlemezkék képzésében, az aminosavak, és nukleinsavak anyagcseréjében, de hozzájárul a gyomor-bélrendszer, és a szájnyálkahártya épségéhez is.

Bevitel:
Érdekesség, hogy a mesterséges készítményekből jobban felszívódik, mint a természetes forrásokból. A szervezet jó folsav-ellátottsága mellett elfedheti a B12-vitamin hiányában kialakuló tüneteket. Ez különösen vegetáriánus táplálkozás esetén lehet veszélyes.
Legjobb folsavforrásaink a máj, a leveles zöldségek (különösen a paraj), a gyümölcsök, és az élesztő. A túl nagy folsavbevitel csökkentheti a cink hasznosulását.
Napi 0,15mg szükséges az átlagember részére.

 

Egyszerűen mondj nemet a partikra!  

Ha dohányzol, vagy drogokat szedsz, itt az ideje ezek felfüggesztésének. Egyes drogok hosszú időre felhalmozódhatnak a szervezetben, hatásuk kifejtése után is. Kutatások egyértelműen bizonyították, hogy a dohányzás és a drogozás egyenes következménye lehet a vetélés, a koraszülés vagy a kis súllyal születés.

A dohányzás közvetlenül befolyásolja a termékenységet, csökkenti a partner spermium-számát, és ez természetesen igaz a passzív dohányosokra is.

 

Csökkentsd a koffein és alkoholbevitelt!

Kutatások bizonyították, hogy a koffein gátolja a szervezet vasfelvevő képességét. Erre mindenképpen oda kell figyelned a terhesség alatt, ugyanis a vasbevitel különösen fontos a magzat egészséges fejlődése szempontjából. Csökkentsd minimálisra az elfogyasztott kávé, tea, kóla mennyiségét vagy válts koffeinmentesre!

Az alkohol gátolhatja a teherbeesést, így jobb, ha a ciklusod utolsó két hetére absztinenciát vállalsz a nagyobb siker érdekében.

 

Testsúly-kontroll; célozd meg az ideális testsúlyt!

Amennyiben a testsúlyod rendben van, ennél a pontnál lazíthatsz. Tanulmányokkal igazolták, hogy a 20 alatti és 30 feletti testsúlyindex-szel rendelkező hölgyek teherbeesési esélyei kisebbek.

Ha jelentősebb probléma van a testsúlyoddal, beszélj az orvosoddal, aki biztosan talál megoldást a problémára.

 

Pakold tele a hűtőt egészséges ételekkel!

Itt az ideje, hogy áttérj az egészséges ételek fogyasztására. Naponta fogyassz el legalább 1-2 darab gyümölcsöt, és a főétkezéseid tartalmazzanak valamilyen zöldségfélét!  Fogyassz minél több teljes kiőrlésű gabonából készült ételt! A kalcium bevitel megoldható tejtermékekkel, vagy kalciummal dúsított narancslével.

Ha kedveled a halételeket, akkor eljött a te időd. Bár a hal a legkitűnőbb proteinforrás, néhány tengeri hal testében sok lehet a felhalmozódott nehézfém,(higany methyl) amely káros lehet a baba idegrendszeri fejlődése szempontjából. Ilyen halak a cápák, királymakréla, lepényhal, kardhal stb. Előbbiek miatt inkább a folyami halak ajánlottak, mint a lazac és a pisztráng.

 

Készíts edzéstervet és tornázz rendszeresen! 

Készíts magadnak fitness programot, tartsd magad formában! A tornázás kiváló stresszoldó, így elősegítheti a teherbeesést is.

Napi 60 perc mozgás ajánlott, ami állhat sétából, kerékpározásból, karsúlyzózásból is. A rugalmasság növelése érdekében csináljunk nyújtógyakorlatokat, vagy esetleg jógázzunk.

Ha amolyan tévéző, távirányító-kapcsolgató típus vagy, kezdd a mozgást napi 20 perc sétával, vagy lépcsőzz lift helyett, esetleg parkolj távolabb autóddal a céltól. 

 

Keresd fel a fogorvosod!  

Egyes kutatások szerint a periodentál (szájüreg) fertőzés,(baktériumos fertőzés, mely a fogínyt és a fogágyat támadja meg) a koraszülés és a kis súllyal születés okozója lehet.

Az ínygyulladást kapcsolatba hozzák a preeclampsia nevű betegséggel is. Ez valójában egy terhességi komplikáció, amely magas vérnyomást, vizesedést okoz a szervezetben. Jelenlétében a vizeletben fehérje mutatható ki.

Hogy tovább fokozzuk a riadalmat, a terhesség során fellépő hormonális változások fogékonyabbá tesznek az ínygyulladásra. A megnövekedett progeszteron és ösztrogén szint miatt, az íny duzzadttá válhat, vérezhet.

Jó hír, hogy akik a terhesség előtt is törődtek szájüregük egészségével, azoknál nagymértékben csökken a fent említett komplikációk esélye. Tehát menj el a fogorvoshoz, ha már több mint fél éve nem voltál!

 

Kutasd fel családfádat és felmenőidet! (Genetikai előzmények)

Még a terhesség előtt tanácsos a hozzátartozók egészségtörténetének felkutatása mindkettőtök részéről. Hívjátok fel a szülőket, testvéreket és egyéb rokonokat, és kérdezzétek ki őket a családban előfordult veleszületett betegségekkel, rendellenességekkel kapcsolatban. Ha nem akarjátok az orrukra kötni, hogy mit terveztek, mondjátok, hogy egy speciális egészségbiztosításhoz kellenek az adatok.

A legfontosabb, hogy kiderítsétek volt-e, van-e a családban valakinek genetikai, vagy kromoszóma rendellenessége, mint pl. Down kór, sarlósejtes vérszegénység, cisztikus fibrózis, Tay-Sachs betegség (enzimhiányból eredő tárolási betegség, gyakori következménye a vakság, elbutulás), vérzékenység. Fontos még kideríteni, hogy van-e, volt-e a családban szellemileg visszamaradott, vagy valamilyen fejlődési zavarral, rendellenességgel küzdő családtag, esetleg volt-e születési rendellenessége valakinek.

A nőgyógyászod várhatóan egy sor kérdést fog a számodra feltenni, amikor felkeresed a terhesség előtti vizsgálat céljából. A válaszok függvényében az orvos mérlegelni fogja egy esetleges teszt vagy vizsgálat szükségességét teherbeesés előtt vagy után.

 

Egyeztess időpontot a nőgyógyászoddal!

Az orvos valószínűleg kikérdez saját, illetve a családod kórtörténetével kapcsolatban. Érdeklődni fog pillanatnyi egészségi állapotodról, valamint a szedett gyógyszerekről. Néhány gyógyszer, - akár egy egyszerű pattanás elleni készítmény is - hónapokra elraktározódhat a test zsírszöveteiben.

Az orvos továbbá felvetheti egy esetleges diéta szükségességét, tornagyakorlatokat javasolhat, illetve magzatvédő vitaminokat ír fel. Légy naprakész a védőoltásaidat illetőleg, mivel megkérdezheti, hogy mely védőoltásokat kaptad meg, illetve melyeket nem. Most itt az alkalom, hogy feltedd az orvosnak esetleges kérdéseidet. Amennyiben egy évnél régebben jártál nőgyógyásznál, medencetáji vizsgálatra és hüvelykenet vételre is számíthatsz. Indokolt esetben a szexuális úton terjedő betegségek szűrővizsgálata is javasolt. Sok pár genetikai vizsgálatot is kér, az előforduló rendellenességek elkerülése érdekében.

 

Határold be az ovulációd időszakát!

Egyes nők egyszerűen abbahagyják a fogamzásgátló szedését, és a természetre bízzák, hogy mikor készek a megtermékenyítésre. Mások a jóval pontosabb megközelítést választják; az ovuláció jeleinek megfigyelésével.

A precízség kedvéért kezdd el mérni és feljegyezni a testhőmérsékleted és a változásokat, az adott ciklusban. Ovulációra utaló jelek az alábbiak: kb. 5 tizedes hőmérséklet-emelkedés félidőben, valamint, hogy a hüvelyváladék nyúlós,  „tojásfehérje” állagú lesz. Ezeknek a jeleknek a kitartó, általában egy-két hónapos megfigyelésével pontosan be tudod határolni az ovulációd idejét, egy adott cikluson belül. Testhőmérsékletedet ugyanabban az időpontban mérd, lehetőleg reggel, felkelés előtt!

Léteznek ovulációs tesztek, melyek vagy a vizeletből, vagy a nyálból, ill. hüvelyváladékból mutatják ki az ovulációt. (pl: PG 53) Ezek a gyógyszertárakban – recept nélkül - beszerezhetők.

 

Kerüld a fertőző betegségeket!

Rendkívül fontos, hogy kerüld a fertőzésveszélyt, különösen azokat, melyek a baba fejlődését, egészségét károsíthatják!Kerüld a nem pasztörizált tejtermékeket, löncshúsokat, a nem kellőképpen hőkezelt húsokat, illetve a nyers és félig főtt halat, szárnyast. Ezek az ételek kiváló melegágyai lehetnek egy halom különféle baktériumnak, amelyek olyan betegségeket is okozhatnak, melyek a terhességet veszélyeztetik. A nem pasztörizált juice-ok is tartalmazhatnak szalmonella, vagy E-Coli baktériumokat, míg a rákon rengeteg a mikroorganizmus, ami szintén veszélyes.

Rendszeresen mossál kezet főzéskor! A hűtőd 2-4 fokra legyen állítva, míg a fagyasztórész nulla fok alatti hőmérsékletre.

Kertészkedéshez ajánlott a kesztyű viselése. A macska alom takarítását bízd másra, hogy a toxoplazmózist, vagy más fertőzéseket elkerüld.

 

Csökkentsd a környezeti terhelésed!  

Néhány foglalkozás veszélyeztetheti a babát és téged is. Ha rendszeresen sugárzásnak vagy kitéve, vagy vegyszerekkel dolgozol, muszáj lesz néhány változást vinni az életedbe, mielőtt megtörténne a várva-várt fogamzás.

Tartsd szem előtt, hogy némely tisztítószerek, rovarirtók, folttisztítók , stb. veszélyesek lehetnek a fejlődő babára. Beszélj ezekről a dolgokról orvosoddal!

 

Függeszd fel a fogamzásgátlást!

Amikor testileg és lelkileg is felkészültünk a gyermekvállalásra, akkor elérkezett az idő a fogamzásgátlás felfüggesztésére. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ez éppen olyan egyszerű, mint a gumióvszert visszarakni a fiókos szekrénybe. Ez azonban nincs így, hiszen hormon-készítményekről van szó.

Mindenképpen szedd végig a megkezdett tabletta adagot az adott hónapban, hogy elkerüld a rendszertelen vérzést. Ezt követően felfüggesztheted a szedést. Néhány hónapra biztosan szükség lesz, hogy ciklusod visszatérjen a normális kerékvágásba, ám a legtöbb nő a felfüggesztés után egy hónappal már termékeny.

A biztonság kedvéért 1-2 hónapig még mechanikusan védekezzetek, amíg teljesen helyreáll szervezeted egyensúlya.

Mindenesetre, amint felfüggesztetted a fogamzásgátlást, nyiss egy menstruációs naptárt és kövesd nyomon a ciklusodat. Jelöld be mikor kezdődött és mikor ért véget. Később ez fontos segítség lehet a nőgyógyászodnak, aki ebből meg tudja határozni a szülés várható időpontját.

 

A lelki egyensúly megteremtése

Az a nő, aki depressziós, annak kétszer akkora az esélye arra, hogy termékenységi problémája legyen, mint az, aki ettől a betegségtől nem szenved. Egyes pszichológusok szerint egy depressziós nő még önmagáról sem tud rendesen gondoskodni, nem hogy egy kisbabáról. Az evolúció logikája is a depressziósok ellen szól.

Ajánlott minden nőnek, de különösen azoknak, akiknek a felmenői között előfordult depressziós, hogy  mentálhigiénés ellenőrzésen vegyen részt. Ha ilyen jeleket észlelsz magadon, mint például az érdeklődés és örömérzés elvesztése olyan dolgokkal kapcsolatban, amik régen örömet okoztak, vagy változó étvágy, alvászavarok, gyengeség, reménytelenség érzése, netán önértékelési problémák gyötörnek, akkor azonnal jelentkezz egy pszichológusnál. Ha gyógyszerszedést javasol az orvos, akkor jelezd, hogy terhesség alatt is szedhető készítményt írjon fel. Vannak bizonyos stressz oldó technikák- ilyen a jóga és a meditáció- amelyek a depresszió leküzdésében segíthetnek.

 

Gondold át újra a döntésedet!

A gyermekvállalás elkötelezettséget igényel és sok-sok áldozatot. A gyermeknemzés előtt üljetek le a pároddal és gondoljátok át még egyszer, hogy készen álltok-e a dologra, tudtok-e felelősséget vállalni egy kis emberért.

  
Néhány kulcskérdés, ami megfontolandó:
  •  Mindketten egyformán elköteleztétek-e magatokat a szülővé válás mellett?
  •  Ha eltérő a vallásotok, megbeszéltétek-e, hogy hogyan befolyásolja ez a gyermeketeket?
  •  Átgondoltátok-e, hogy miképp fogjátok megoldani a gyermekfelügyeletet és összeegyeztetni a családi életet a munkával?
  •  Felkészültetek-e egy fogyatékos gyermek felnevelésének az eshetőségére is?
  •  Készek vagytok feláldozni a jó kis hétvégi alvásokat? Készek vagytok bébicsősz után szaladgálni minden egyes alkalommal, ha szórakozni akartok menni?

 

Beszéld meg egy barátoddal!

Nagy lépésre szántátok el magatokat. Milliónyi érzés, kétely, kérdés kavarog benned. Oszd meg barátnőddel ezeket. Nagyon jól fog esni a testi-lelki támogatás mind a terhességre való felkészülés, mind az állapotosság első, kellemetlenebb időszakában.

Amennyiben barátaid közül senkit sem akarsz beavatni a témába, akkor hasznosak lehetnek az internetes fórumok is. Itt ismeretlenül megoszthatod gondolataidat másokkal, ráadásul rengeteg tapasztalatot szerezhetsz az ”idősebb” kismamáktól.

 

Vásárolj szexi fehérneműt!

Többen állítják, hogy a szexuálisan felajzott nőknél nagyobb az esély a megtermékenyítésre, míg mások szerint ennek nincs jelentősége.

Ugyan miért ne dobjuk fel a hangulatot egy új, szexi fehérneművel? Miért is ne tegyük hangulatosabbá a szobát néhány gyertyával? Mit árthat egy speciálisan ilyen alkalmakra kitalált masszázs olaj? Mondhatjuk, hogy semmit, sőt, segíti eloszlatni az egésznek a laborkísérlet-szerű, merev hangulatát, amiről annyian panaszkodnak. Nem vagyunk robotok, hogy gépiesen csak az áhított terhesség kedvéért szeretkezzünk.

 

Tedd fel a kezed és lazíts!

Ez az utolsó olyan időszak az életedben, amikor egyes kedvteléseidnek még hódolhatsz. A későbbiekben erre egyre kevesebb alkalmad lesz. Amikor terhes leszel, akkor óvnod kell magad, amikor pedig megérkezik a baba, már időd sem lesz rá. Merülj el a melegvízzel teli kádban és lazíts! Sportolj, kirándulj, érezd jól magad! Életed egy korszaka hamarosan lezárul, helyébe egy új, de annál csodálatosabb időszak lép.