Kisiskoláskor (6-10 év)

BEJELENTKEZÉS





Designed by:

Elvárások iskolába készülő gyerekeknél: 1. rész: miért kell tudni a jobb-bal irányokat?

PDF Nyomtatás E-mail
Iskolaérettség

iránydifferenciálás

Jobb-bal ismerete, helyes ceruzafogás, kitartó figyelem… Mi ez a fakszni? Felesleges herce-hurca, értelmetlen elvárások, amik csak arra valók, hogy a szülőket stresszeljék vele? Korántsem!

1. rész: miért kell tudni a jobb-bal irányokat?

„Attól, hogy a gyerek nem tudja megkülönböztetni a jobb oldalt a baltól, még igenis sikeres lehet a suliban!”- szól a szülők részéről a replika, azonban az irányok pontos ismerete feltételez egy sor olyan képességet, melyek nélkül nem várható lendületes iskolakezdés. Mit jelent ez?

Ahhoz, hogy a bal-jobb differenciálása pontosan kialakuljon, mindenek előtt szükség van a saját testen való tájékozódás képességére. Ha a testséma (testkép) kialakult, ez ad alapot a térben való tájékozódáshoz (fent, lent, alatt, fölött, mellett, között, stb.). Ha a saját testéhez, mint kiindulóponthoz viszonyítva nem tudja megkülönböztetni a téri irányokat, az bizony izzasztó perceket fog okozni a síkban való tájékozódás (értsd: könyvben, füzetben olvasás, írás) terén is.

Miért? Gondoljunk csak a sorolvasásra. Máris előjön a balról-jobbra (!) történő iránytartás, mert visszafelé ugyebár nem lehet írni-olvasni.  Vagy a tanító néni év elején ad egy egyszerű utasítást: rajzold az óvodai jeled a jobb, alsó sarokba! ... Rajzolj a kör fölé két pontot, ...stb. Ha a nebuló nem tudja, mit takar a fent-lent (alul-felül), jobb-bal reláció, ezek a végtelenül egyszerű feladatok is kifoghatnak rajta. Fontos tehát, hogy a bal-jobb irányokat pontosan felismerje az iskolába lépő gyermek.

De mi a helyzet a többi kritériummal, melyet elvárnak az iskolába lépő gyermektől? Cikksorozatunk következő részeiből kiderül, mi miért fontos!

Kérdezzen bővebben fejlesztőpedagógusunktól