Kisiskoláskor (6-10 év)



Designed by:

Állapotosan a munkahelyen

PDF Nyomtatás E-mail
Egzisztenciális biztonság

Amennyiben egészséges vagy, terhességed problémamentes és a munkahelyi környezet sem tartogat veszélyeket a babára nézve, akkor egészen a szülés előtti utolsó napokig folytathatod a munkát. A terhesség vége felé egyre fáradékonyabb leszel, ilyenkor nem árt egy kicsit lassítani a tempón. Mártírkodásra nem ez a legalkalmasabb idő. Ha módod van hamarabb elkezdeni szülési szabadságodat, akkor élj a lehetőséggel! A törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a szülés várható időpontját megelőző 28 nap bármelyikén megkezd szülési szabadságodat, és ezzel egyidejüleg jogosultá válsz a Terhességi-gyermekágyi segélyre. (Bővebben a családtámogatatás menüpont alatt olvashatsz az ellátásról.) Használd ki ezt a kis időt lazításra, pihenésre és elmélkedésre. A baba érkezése után jó ideig erre úgysem lesz időd. 

Mi a helyzet a fizikai munkával?

Bizonyos foglalkozások esetén, feltétlenül szükséges változtatni a kismama munkakörén. Felmérések szerint, azoknál a nőknél, akik terhességük alatt sem hagytak fel fárasztó fizikai munkával járó foglalkozásukkal, – beleértve az emelgetést, az állómunkát,  a rendszertelen túlórázást és hasonlókat – gyakoribb a koraszülés, a kis súllyal születés és a terhességi-magas vérnyomás.

A fizikai terhelés mértékét a terhesség alatt mindenképp csökkenteni kell. Biztosan megoldható, hogy feladatot cserélj valamelyik kolléganőddel. Például, ha neked sokat kellene állnod és járkálnod, cserélj egy ülő foglalkozásúval. Ha ilyenre nincs lehetőség, akkor vegyél ki gyakrabban szabadságot vagy dolgozz részmunkaidőben, különösen a második trimeszter végétől kezdődően. 

 Mi a teendő, ha vegyszerek közelében dolgozom?

Amikor felmerül a gyermekvállalás gondolata, - vagyis jóval a teherbeesés előtt -  feltétlenül válts beosztást vagy akár munkahelyet. Különösen fontos ez akkor, ha eddigi munkád során olyan anyagokkal kerültél kapcsolatba, amelyek közismerten negatívan befolyásolják a szervezet reprodukciós képességét. Többek közt ilyenek a nehézfémek (pl. ólom, higany), a vegyi anyagok (pl. szerves oldószerek), a radioaktív anyagok, és az elektromágneses sugárzás. Ezek mind teratogének, amelyek többek közt vetélést,  koraszülést, vagy fejlődési rendellenességeket okozhatnak. Jó eséllyel kapcsolatba kerülhetsz ezekkel az anyagokkal, ha a következő területeken dolgozol: számítástechnikai chip gyár, ruhatisztító üzem, gumigyár, operációs központ, sötétkamra, telefonközpont, kerámia üzem, hajóépítő üzem, festék üzem, hogy csak néhányat említsünk.

Érdeklődjél munkáltatódnál, hogy munkahelyeden milyen káros anyagok fordulnak elő. Minden munkáltatónak rendelkeznie kell egy olyan listával, amely a munkavégzés során előforduló veszélyes anyagokat tartalmazza.  Ha bizonytalan vagy, hogy ezek az anyagok károsak-e a terhességedre nézve, akkor mutasd meg a listát orvosodnak. A partnered szintén szerezze be ezeket az információkat a saját munkahelyén.

 

Milyen terhességi komplikációk mellett  kell azonnal abbahagyni a munkát? 

Íme egy lista a leggyakoribb problémákról, amelyek indokolják az azonnali munkaidő-csökkentést, vagy a munka felfüggesztését.

  • Ha fennáll a koraszülés veszélye. Ide tartoznak az ikreket váró kismamák is.
  • Magas vérnyomás, ájulásos tünetekkel.
  • Méhnyaki elégtelenség esetén, illetve ha a korábbi terhesség túlhordott volt.
  • Ha a baba nem fejlődik rendesen.
 

Hogyan kezeljem a terhességi rosszulléteket a munkahelyemen?

A nők 70%-a tapasztal émelygést és hányingert terhessége során. Ezek a kellemetlen tünetek sajnos a munkaidőt sem tisztelik. Ha nem vagy képes uralkodni a rád törő hányingeren, tarts papírtörlőt és szájvizet az asztalod fiókjában vagy az autóban, és ilyenkor lehetőleg a mosdó közelében tartózkodj. Megnyugtathatod főnöködet és kollégáid, hogy a rosszullétek terhességed harmadik hónapja után spontán megszűnnek.

 

Hogyan őrizzük meg a szakmai tekintélyünket a terhesség előrehaladtával?

Ehhez ismerned kell a terhesség egyes szakaszainak jellemző élettani hatásait. Az első trimeszter idején fáradságra, kényelmetlen érzésekre és szórakozottságra lehet számítani. A második trimeszter alatt energikusabbnak és összeszedettebbnek érzed majd magad. Figyelj arra, hogy ki előtt mutatod ki vagy ismered be negatív hangulatváltozásaidat, mert előfordulhat, hogy ezzel éppen ellenlábasaidnak kedvezel.

Annak ellenére, hogy a terhesség látható változásokkal jár, ez akkor is a te magánügyed. Amennyiben továbbra is azt akarod, hogy komolyan vegyenek, ne mutass gyengeséget, és főleg ne beszélj túl sokat a terhességről. Nehéz helyzetbe hozhatod magad egy olyan környezetben, ahol kevésbé megértőek a többiek. Ha félre tudsz vonulni, nyugodtan megengedhetsz magadnak egy kis szunyókálást, álmodozást, aggódást, de a munkatársaid előtt kerüld az effajta magatartást!

 

Hogyan tegyük a munkahelyünket kényelmessé?

Még abban az esetben is, ha munkád legkimerítőbb fizikai része a telefon-emelgetés, vagy netán még néha fel is kell állnod a székről, akkor is tartsd szem előtt tested kényeztetését és figyelj magadra. Néhány tipp ehhez:

  • Tarts szüneteket. Ha eddig álltál, akkor most ülj le és tedd fel a lábad. Néha csinálj egy-két guggolást. A sok ülés után viszont jót tesz a sétálgatás, hiszen felpezsdíti a vérkeringést. Ha ezt kétóránként megismételed, akkor megelőzheted a végtagok és az izületek bedagadását, vizesedését és közérzeted is jobb lesz.
  • Kényelmes cipőket és laza ruházatot viselj. A fáslizás vagy a gumírozott pántok segíthetnek a visszerek és a láb duzzadásának megakadályozásában.
  • Igyál sok vizet. Ne tartsd vissza sokáig a vizeleted, menj a mosdóba annyiszor, ahányszor csak szükségét érzed.
  • Étkezz rendszeresen, és ne hagyd ki a fő étkezéseket. Tápláló, rostokban gazdag és egészséges ételeket fogyassz. A nassolás segít megelőzni a vércukorszint leesését, így elejét veheted a terhességi rosszulléteknek.
  • Terhesség alatt gyakoribb az ínhüvelygyulladás, ezért célszerű kerülni a monoton ismétlődő mozdulatokat. Ha esetenként fájdalmat érzel a kezedben, akkor említsd meg orvosodnak és próbáljátok feltárni a dolog ergonómiai gyökereit. Azonnal cseréltesd le hibás, rosszul működő munkaeszközöd, nehogy megerőltesd magad.
  • Kerüld a stresszt, ha ideges vagy sétálj egyet és vegyél mély lélegzeteket. A jóga sokat segíthet a stressz feldolgozásában.
  • Pihenj, amikor csak tudsz. Minél megeröltetőbb a munkád, annál kevesebb testmozgást és tornát végezz a szabadidődben. Ha elfáradtál, vegyél ki szabadságot. Segíthet a munkaidő rövidítése is, vagy egyszerűen lopj el 15 percet az ebédidődből, és ha máshol nem megy, menj a parkolóba és dőlj hátra a kocsidban egy kis szundikálásra.
  • Ne vállalj túlórát, különösen akkor ne, ha fizikai munkát végzel.
  • Fogadd el a segítséget. Ha a munkatársaid babusgatni akarnak egy kicsit, engedd nekik. Élvezd az együttérző emberek közelségét. Ez egy ritka és speciális időszaka az életednek, kár volna úgy elmenni e napok mellett, mintha semmi sem történt volna.
 

Mit kérdezzek meg azoktól a munkatársnőimtől, akik már átestek hasonló helyzeten?

Ha elég szerencsés vagy és a munkahelyeden más is terhes vagy kisgyermekes anyuka, keresd a társaságukat és beszéljétek meg a problémáitokat, amikor más nincs a közelben. A tapasztaltabbaktól a következőket érdemes megkérdezni:

  • Hogyan ment el szülési szabadságra?
  • Hogyan reagált a főnök és a munkatársak, amikor bejelentette terhességét?
  • Dolgozott-e az utolsó trimeszterben? Ha igen, akkor hogyan érezte magát?
  • Hogyan kezelte szétszórtságát?
  • Milyen szervezett, vagy megegyezés szerinti támogatásokat biztosít a munkáltató a szülők részére?
  • Hogyan találja meg a munka és a család köztii egyensúlyt?
  • Kidolgozott-e valamilyen rugalmas menetrendet?
  • Végül a társalgás kedvéért érdemes megkérdezni, hogy mi volt a legviccesebb és a legbosszantóbb élménye terhesen a munkahelyen? 

Számíthatsz rá, hogy az így kezdeményezett kapcsolatok, - ahogy haladsz terhességedben az anyaság felé - egyre jobban megerősödnek és elmélyülnek.

 

Mit tegyek, ha a főnököm nem terhes-párti?

Egyes munkaadók nagyon megértőek az állapotos az alkalmazottakkal, és minden támogatást megadnak nekik. Mások éppen csak könyörületesek. A negatív véglet pedig az a főnök, aki egyenesen a tudomásodra hozza, hogy milyen sok kellemetlenséget okozol neki.

Senki nem diszkriminálhat negatívan azért, mert terhes vagy! Megvannak a megfelelő jogi fórumok, amelyek segítséget nyújthatnak egy ilyen helyzetben. 

Jogod van könnyebb beosztást kérni, ha a munkádat túl fárasztónak érzed állapotosan. Ezt a kérést a munkáltató nem utasíthatja vissza.

Másfelől viszont munkáltatód nem köteles könnyíteni a munkafeltételeiden, például  a munkaidő megváltoztatásával vagy plusz munkaszünet biztosításával, azaz pozitív diszkriminációra nem kötelezhető.

Ha úgy érzed, főnököd neheztel rád, nem segítő szándékú, akkor ülj le és mérlegeld mi a fontosabb: maradni egy rosszlégkörű munkahelyen, vagy nyugodt családi körülmények között várni a kisbabát.