Koplalás: gyors siker vagy reménytelen próbálkozás?

PDF Nyomtatás E-mail
Egészség a szülés után

Szülés után kismamák sokasága kénytelen szembenézni az elhízás rémével. Sokan vannak, akik a gyors és látványos eredmény érdekében önkínzó koplalásba kezdenek és ettől várják az azonnali, látványos fogyást, ami mintegy varázsütésre megoldja az említett gondot. Nem árt hát tisztában lennünk a koplalás testi és lelki következményeivel.

 

Számtalan cikkben, sok-sok híresség "fakír"-diétáján keresztül szembesülhetünk a gyors fogyás ígéretével kecsegtető turbó fogyókúrákkal. Ennek lényege, hogy rövid idő alatt látványos fogyást érünk el, hihetetlen önsanyargatás árán. Nincs olyan egészséges ember, aki szenvedések nélkül, testileg-lelkileg kiegyensúlyozottan viselné, ha naponta egy paradicsomon és egy almán kellene tengődnie.

Mit tesz ennek nyomán a szervezet? Riadót fúj és felkészül a további ínséges időkre. Hogy hogyan? Elkezdi tartalékolni a szervezet meglévő zsírkészletét, hogy a várható nehéz időkre is maradjon energia.

És mit teszünk mi magunk? A hosszabb-rövidebb ételmegvonás nyomán annyira kiéhezünk a finom falatokra, hogy végül önkontrollunkat vesztve tépjük fel a hűtőszekrényt  és falunk fel mindent, ami a kezünk ügyébe kerül.

Az előbbiek nyomán aztán kezdetét veszi a jo-jó effektus, azaz a korábbi intenzív fogyást még intenzívebb hízás követi, és végül már nem merünk tükörbe nézni. Nem csak bűntudatos ábrázatunk, de vádlóan meghízott alakunk miatt sem.

Mit lehet hát tenni? Kövessük inkább a "lassan járj, tovább érsz" politikáját, és a néhány napos turbó diéták helyett válasszuk a több időt, türelmet igénylő, ám sokkal tartósabb eredményeket garantáló fogyókúrát. Ennek elengedhetetlen része természetesen a testmozgás is, mely nem csak fizikailag, de lelkileg is felfrissít és lendületbe hoz bennünket.