Szülés utáni depresszió

PDF Nyomtatás E-mail
Családi élet

Mi a szülés utáni depresszió és mi az okozója?

Bizonyos fokú érzelmi gyengeség, sérülékenység természetes a szülést követően. A legtöbb kismamában ilyenkor ellentmondásos, zavaró érzések kavarognak.

A szülés utáni melankólia

A kismamák 60-80%- a átéli ezt a lelkiállapotot. Ez egy enyhe lefolyású depresszió, amely a kihordás utáni első pár napban jelentkezik és általában nem tart tovább két hétnél. A melankóliás anyukák rendkívül ingerlékenyek, tele vannak aggodalmakkal, gyakran támad sírhatnékuk és többnyire alvási zavarokkal küzdenek. Legtöbbjük állapota gyorsan javul, ha tudnak egy kicsit pihenni, és segítenek nekik a baba ápolásában. Néha az is elég, ha jól kisírhatják magukat a szülés okozta stressz és izgalmak után.

Szülés utáni depresszió

Amennyiben a melankóliás hangulat nem múlik el két hét alatt, akkor már felvetődik a szülés utáni depresszió gyanúja. A kismamák 10-20 % - ánál ez akár klinikai esetté is fajulhat, melynek lefolyása két hét is lehet, de egyes esetekben akár egy évig is elhúzódhat.

A szakemberek még adósak a pontos magyarázattal, de abban mindannyian egyetértenek, hogy az okok között hormonális, biokémiai, pszichológiai és genetikai faktorok egyaránt szerepet játszanak. Részben hibáztatható az a körülmény is, hogy közvetlenül a szülés után, a hormonszint zuhanásszerűen csökken, a határtalan örömöt pediig hirtelen felváltja a szülői felelősségérzet és az újszülött minden másodpercet kisajátító törődésigénye.

A szülés utáni depresszió rizikófaktorai

Néhány nőnek nagyobb az esélye erre a kedélybetegségre, mint másoknak. A következő esetekben nagyobb az esélyed a szülés utáni depresszióra:

  • Ha korábban előfordult a családban depresszió, esetleg te magad is átestél már a betegségen.
  • Ha terhességed alatt gyakran nyugtalansági rohamok törtek rád.
  • Ha a terhességed nem előre eltervezett állapot volt.
  • Ha a partnered nem támogat kellőképpen.
  • Ha házassági problémáid vannak.
  • Ha anyagi problémákkal küzdesz.
  • Ha a közelmúltban váltál el.
  • Ha nagy változások történnek körülötted, mint például: költözés, vagy a munkahely elvesztése.
  • Ha súlyos menstruációs jeleket tapasztalsz.
  • Ha szülési komplikációid voltak.
  • Ha kora gyermekkori traumákat éltél át, mint például: gyermekzaklatás, rosszul működő család stb.

 

Azt azért érdemes megjegyeznünk, hogy ezek a faktorok önmagukban még nem okoznak depressziót. Sok nő van, akik halmozottan veszélyeztettek, ám mégsem lesznek soha kedélybetegek. Ugyanakkor másoknál már egy rizikófaktor is komoly depresszióhoz vezethet.

Honnan fogom tudni, hogy szülés utáni depresszióm van?

A védőnő, vagy akár a gyermekorvos is nagyon könnyen felismerheti a kedélybetegséget, de akár te is felfedezheted magadon az erre utaló jeleket:

  • Álmatlanság
  • Egész nap elhúzódó szomorúság és sírhatnék érzet
  • Az érdeklődés elvesztése minden korábban érdekesnek tartott dolog és tevékenység iránt
  • Koncentrálási problémák
  • Étvágy megváltozása
  • Nyugtalanság
  • Szeszélyesség és ingerlékenység
  • Túlzott bűntudat
  • Pánikrohamok (szívdobogással, szédüléssel, zavarodottsággal, világvége hangulattal)
  • Öngyilkossági gondolatok

 

Fontos, hogy felismerjük a különbséget a szülés utáni normális érzelmi változások, és a kezelést, segítséget igénylő állapot között. Nem csak a rossz érzések jelezhetik a problémát, hanem fontos ismérv azok gyakorisága, intenzitása és hossza. Egy szóval; sok kismama érezhet szomorúságot és nyugtalanságot néha-néha a szülés utáni első hónap során, de ha végigsírod a napot és pánikrohamok gyötörnek, akkor sürgősen orvoshoz kell fordulnod.

Hogyan előzhetjük meg a szülés utáni depressziót?

Ha volt ilyen jellegű problémád az első szülésed után, akkor 50% az esélyed, hogy a következő után is lesz, ezért célszerű felkészülni rá. Így kézben tarthatóvá válik a dolog, csökken a visszaesés esélye és a tünetek intenzitása is csökken.

Már a terhesség alatt fontos lépéseket tehetsz a megelőzés érdekében:

  • Vedd fel a kapcsolatot korábbi kezelőorvosoddal. Beszéljétek át, hogy milyenek az esélyeid és készítsetek tervet a megelőzésre. Ha gyógyszert szedtél a korábbi depressziód idején, akkor célszerű a szülés után rögtön elkezdeni ennek szedését. Nem érdemes megvárni a tüneteket, mert csak a betegség lefolyását nyújtod meg ezzel.
  • Beszéljétek át partnereddel aggodalmaidat. Vegyétek sorra, hogy legutóbb mi segített a gyógyulásban és mi nem. Készítsetek tervet, hogy ki és mikor fog segíteni. Kik jöhetnek szóba? Nagymamák, nagynénik, dadák, csecsemőgondozók esetleg barátok?
  • Készülj fel alaposan a kimerültség és a stressz ellen. Készíts időbeosztást a pihenésre, az étkezésekre és a testmozgásra.
  • Ne hajtsd túl magad, a kimerültség sebezhetőbbé tesz a depresszióval szemben.