Kisiskoláskor (6-10 év)

BEJELENTKEZÉS





Designed by:

A barkácsolás és a gyermekmunka jelentősége óvodás korban:

PDF Nyomtatás E-mail
Az óvodáskor jellemzői

A barkácsolás az óvodás életének aktív részét kell, hogy képezze. Itt nem csak a tevékenység maga, de annak célja is felértékeli a tevékenységet. óriási élményt jelent pl. egy kartonból, festéssel-vágással-ragasztással megalkotott "papír város" életre keltése.

A kisebb, 3-4 éves gyerekeket már be lehet vonni az egyszerűbb felületfestésbe, az eszközök kézreadásába, különböző tépéssel-gyűréssel történő technikák kivitelezésébe. A középsősök már örömmel részt vesznek ragasztásban, vágásban, egyszerűbb hajtogatásban, míg a nagycsoportosok szinte minden tevékenységet lelkesen és ügyesen végeznek. Fontos, hogy mindig adjunk lehetőséget a változatos technikák élményszerű, célirányos alkalmazására, melyek mesés-játékos motivációval igazi varázslattá válhatnak.

 

A gyermekmunkát a kisebbektől a nyagobbakig szívesen végzik a csemeték, ha az adott feladatok életkorukhoz és fejlettségi szintjükhöz alkalmazkodnak. A 3-4 éves gyermeket, - önállósulási törekvését kiaknázva, - könnyűszerrel rávehetjük a különböző önkiszolgáló tevékenységek végzésére. Pl: egyedül étkezik, kiviszi tányérját, önállósan mossa és törli meg kezét, végzi el az egyszerűbb öltözködési teendőket (pl: nadrág, bugyi le- és felhúzás). A középsősök az óvodában már megismerkednek a naposi feladatokkal is, azaz ekkor már nem csak saját magáról, de másokról is igyekszik gondoskodni. Ez a szociális fejlődést is nagyban elősegíti. Ebben a korban már joggal várhatjuk el a gyermektől, hogy pl. rendet tegyen maga után. Az ilyen idős gyermeket könnyen motiválhatjuk az egyszerűbb háztartási teendők végzésére is, pl: virág öntözés, segítség a kerti munkákban, portörlés takarításkor, segítség vásárlásnál. Fontos hangsúlyozni, hogy ez csak és kizárólag addig a pontig hasznos és örömteli a gyermek számára, míg ő is valóban motivált a dologra és a tevékenységek maximálisan alkalmazkodnak életkorához és képességeihez! A gyermekmunka tehát nem jelentheti azt, hogy felásatjuk vele a kertet, cipeltetjük vele a teli kosarat vagy kezébe adjuk a takarítógépet azzal, hogy ideje tisztaságot varázsolni a lakásban.

Ha a fenti szempontokat figyelembe vesszük, kis neveltünk lelkes, érdeklődő és nyitott lesz a felnőttel való együttműködésre és a testreszabott gyermekmunkákra.